גישור ארגוני

בכל ארגון מתעוררים קונפליקטים וסכסוכים בין מנהלים, שותפים ו\או עובדים. הקונפליקטים נוצרים בשל נושאים כגון תהליכי עבודה, הגדרת תחומי סמכות, סכסוכים אישיים ועוד. גישור ארגוני מסייע לפתור מחלוקות הקיימות בתוך הארגון, כמו גם קונפליקטים בין ארגונים הנמצאים בקשרי עבודה ושיתופי פעולה עסקיים.

גישור ארגוני הינו תהליך יעיל וקצר מועד שמטרתו היא הגעה להידברות ולהסכמה אשר עונה על שביעות רצונם של הצדדים המעורבים, אשר יחסכו לארגון משאבים רבים של זמן, כסף וכח אדם.

גישור-ארגוני

איך הגישור קורה בפועל?

1
התכנסות של הצדדים המעורבים, כאשר כל צד משמיע את עמדתו, צרכיו ורצונותיו
2
יצירת הידברות ונתינת במה לתקשורת פתוחה ומשתפת בין הצדדים.
3
איתור הפערים ונקודות המחלוקת במטרה להגיע להסכמות משותפות.
4
בנייה וחתימה על הסכם הבנות מחייב במטרה להסדיר את יחסי העבודה העתידיים.

במה אני יכולה לעזור?

פתרון סכסוכים באמצעות החלטה על הסכם הבנות מחייב

הגעה מהירה להסכמה על פתרונות משותפים

בניית ערוצי תקשורת יעילים ואפקטיביים

למידה הדדית כיצד להתנהל מול סכסוכים עתידיים

יצירת שיתוף פעולה ובניית אמון בין הצדדים המעורבים

מגשרת ארגונית

למידע נוסף צרו קשר או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!

מה זה גישור ארגוני?

כמעט בכל ארגון ישנם סכסוכי עובדים. פעמים רבות המחלוקות האלו נשענות על חסמים בתקשורת ובעיות ביחסים הבין-אישיים, אך הקונפליקטים הללו באים לידי ביטוי בסופו של דבר בתפוקה או פגיעה באיכות המוצר או בשירות ללקוח קצה. למשל, כאשר יחסי העבודה בין אגפים בארגון לא מתנהלים כשורה, והמנהלים לא מקשיבים אחד לשני כי כל אחד מהם בטוח שהוא הצודק, המחלוקות האלו יוצרות חסמים בתפקוד העבודה השוטפת. 

ישנם מספר חסרונות בסכסוכי עובדים. מלבד יצירת אווירת עבודה לא נעימה ומתסכלת, היעילות הארגונית עלולה להיפגע משמעותית. לדוגמה, בחברה מסוימת מחלקת שיווק מבטיחה דרך קבע ללקוחות אספקת מוצר תוך שבועיים. אך מחלקת ייצור לא עומדת בזמן שמובטח ומספקת את המוצר רק לאחר 3 שבועות. כמובן שאז הלקוחות כועסים על האיחור בקבלת המוצר, במחלקת השיווק כועסים על הייצור, בייצור מפילים את האשמה על השיווק וחוזר חלילה. מכיוון שראשי המחלקות אינם מסתדרים אחד עם השני, הם בכוונה מתעלמים מן הסוגייה. בשורה התחתונה, שביעות רצון הלקוחות יורדת וכך גם התדמית הארגונית. 

תהליך גישור ארגוני
התמודדות עם התנגדות לשינוי בארגון

ניהול קונפליקטיים תוך ארגוניים

פעמים רבות המנכ"ל או סמנכ"ל, נמנע מהתערבות או התמודדות עם המחלוקות האלה בקרב ההנהלה הבכירה או הנהלת הביניים מכיוון שהוא לא רוצה להיתפס כמעדיף את אחד הצדדים, כמו כן אין לו רצון להיכנס לקונפליקט בין אישי והוא לא רוצה לקבוע עבור מנהליו עובדות בשטח שעלולות לערער את מאזן הכוחות הפנים ארגוני. 

מעבר לכך שהמנכ"ל או הבכיר הרלוונטי לא רוצה להתעסק בסכסוכי מנהלים, לעיתים קרובות עדיף להביא גורם חיצוני שיתמודד עם הקונפליקט בין העובדים. גורם חיצוני נתפס כאובייקטיבי, ללא משוא פנים, שרואה את הדברים בצורה מאוזנת ובפרופורציה שונה.

לכן יש לערוך ניהול קונפליקטים בתוך הארגון. אחת האסטרטגיות לניהול קונפליקטים בארגון היא באמצעות גישור ארגוני. המגשר הארגוני רואה את תמונת המצב הארגונית בצורה רחבה וכוללת. גישור פנים ארגוני מסייע לפתור קונפליקטים בתוך הארגון, מתוך מטרה להגיע להידברות ולהסכמה אשר עונה על שביעות רצונם של הצדדים המעורבים ועל צרכי הארגון. 

תהליך גישור ארגוני

המגשר מגיע לתהליך קצר מועד שכולל מספר מפגשים, ומתבצע באופן הבא- הצעד הראשון הוא מפגש אישי של המגשר עם הצדדים המעורבים. בהמשך נערכת התכנסות של הצדדים המעורבים, כאשר כל צד משמיע את עמדתו, צרכיו ורצונותיו. המגשר מסייע לצדדים לאתר את הפערים ונקודות המחלוקת ביניהם. לאחר מכן נערכת חשיבה משותפת על האופן שבו ניתן להתמודד עם המחלוקות בראיה ארגונית שלוקחת בחשבון תהליכי עבודה, אילוצי תקציב, תחומי סמכות ועוד. לבסוף בונים וחותמים על הסכם הבנות מחייב במטרה להסדיר את יחסי העבודה העתידיים. 

יתרונות הגישור הארגוני הם התמודדות ישירה עם הפיל שבחדר שלפעמים כולם מתעלמים ממנו לאורך חודשים ואף שנים. פעמים רבות מטאטאים את סכסוכי העובדים מתחת לשטיח, אבל אז הן הולכים ומתעצמים, כי ממשיכים "להאכיל את המפלצת" והאנטגוניזם ההדדי הולך ומתעצם. לעומת זאת, הגישור מוביל ליצירת הידברות ונתינת במה לתקשורת פתוחה, אפקטיבית ומשתפת בין הצדדים. הוא מסייע לייעל את תהליכי העבודה, מצמצם קונפליקטים, מקצר עיכובים ומשפר את האווירה במקום העבודה.

תהליך גישור ארגוני

1. גישור פנים ארגוני המיועד למנהלים בכירים, מנהלי ביניים ועובדים בתוך ארגון הנמצאים בקונפליקט.

2. גישור חוץ ארגוני המיועד לארגונים שונים הנמצאים בקשרי עבודה ונקלעו למחלוקת, אך יש להם אינטרס להמשיך את שיתוף הפעולה העסקי ביניהם.

הגישור הוא יחסית תהליך קצר מועד ואורך מספר מפגשים בודדים, אך יש להתאים את אורכו לצרכי הארגון.

מעבר לכך שברשותי מעל תשע שנות ניסיון בסוגי גישור שונים- פרטי וארגוני, אני מאמינה אמונה מלאה ביכולת של אנשים להתמודד עם מחלוקות בצורה של שיח פתוח, סבלני ומכבד שמביא לתוצאות פרקטיות לטווח הארוך.

שאלות ותשובות גישור ארגוני

במידה ואתם מעוניינים בתהליך יעיל וקצר מועד אשר יחסכו לארגון משאבים רבים של זמן, כסף ובואו נודה על האמת- גם עצבים ותסכול, הגישור הארגוני נותן מענה על הצרכים שלכם ושל הארגון. ד"ר מאיה בן אהרון יועצת ארגונית המתמחה בגישור ארגוני וביישוב סכסוכים בארגונים, למידע נוסף צרו קשר או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!

אולי יעניין אותך גם

צרו קשר

השאירו פרטים ואצור אתכם קשר בהקדם!