ניהול בעת משבר

בין אם זו מגיפת הקורונה, מלחמה, משבר כלכלי או פשוט תקופה קשה בעסק, כל המנהלים.ות נתקלים בזמנים בעייתיים בארגון שלהם. התחושה שמלווה את המנהל.ת היא פעמים רבות של חשש, חוסר ביטחון ודאגה. לרוב הוא תוהה ושואל את עצמו איך מתמודדים עם מצב כזה? מה זה אומר עליו כמנהל וכאדם?

ננסה לעשות סדר עם כמה נקודות בסיסיות אבל חשובות מאד לעת משבר:

  • אין טעם לחיות בעבר

העבר קרה בעבר. אמנם קלישאה אבל מדויקת. אין טעם להרהר שוב ושוב במה שניתן היה לעשות או לבצע, להפנות אצבעות מאשימות כלפי עובדים אחרים ולהכחיש את המצב הנוכחי שמחייב התמודדות עכשווית. הסיבה היחידה לדון בעבר היא למידת לקחים ויישום מסקנות קונקרטיות להווה.

 

  • תפסיק לרחם על עצמך

כשאתה שקוע ברחמים עצמיים, אתה עסוק בתחושת חוסר ההוגנות והצדק של המתרחש וחושבת מחשבות שליליות של "למה זה קרה לי" ו"זה לא מגיע לי".. באופן לא מפתיע, זה פוגע ביכולת שלך לקרוא נכונה את המצב, מקשה עליך להרים את עצמך ולתפקד כמנהל.

 

  • תתמקד בדברים שאתה יכול לשנות

לרבים מאיתנו יש את הרצון לשלוט בסביבה ובארגון. תחושת השליטה מעניקה לנו ביטחון ורוגע. אבל בעת משבר, המחשבה שהשליטה עדיין בידינו, היא לעיתים מוטעית. אמנם אתה לא יכול לשלוט בסביבה ובמצב הבעייתי, אך במה כן ניתן לשלוט? באופן שבו תגיב למתרחש, תיזום מהלכים ותנהל בהתאם למצב המשברי.

 

  • אל תוותר על הכח שלך

הגעת לעמדת מנהיגות והובלה בזכות ולא בחסד. תסמוך על הכישורים והיכולות שלך, הם לא נעלמו או דעכו בגלל המשבר. אל תחשוש לקבוע מהלכים ולשרטט גבולות. ההחלטות שלך הן אלו שיקבעו את הדימוי העצמי שלך כמנהל ואת המשך הקריירה שלך.

 

  • אחרים כועסים עליך? זה בסדר.

פעמים רבות מנהלים שופטים את עצמם לפי תגובותיהם של עובדים, עמיתים, ועד מנהל וכו'. השקעת זמנך בריצוי הדרישות והציפיות של הסובבים אותך, הינה משימה בלתי אפשרית ומסיטה אותך ממטרתך.

 

  • הגיע הזמן להיערכות מחודשת

עריכת שינויים עלולה להיות מרתיעה, אבל הימנעות מהם עוצרת צמיחה וגדילה. ככל שתחכה, כך ביצוע השינוי ייהפך להיות קשה יותר, ומנהלים אחרים יעקפו אותך.

השינוי לא חייב להיות דרסטי או קיצוני, אבל קפיאה במקום ושימור הסטטוס קוו עלול להיות המתכון להמשך ההידרדרות. לעומת זאת, לקיחת סיכונים מחושבים תוך ראיית המצב הכוללת יכולה להוביל ליציאה הדרגתית מהמשבר.

 

  • איזו הזדמנות טמונה במשבר?

פעמים רבות הנטייה המיידית היא הסתכלות על המשבר כנקודת שפל ששום תועלת לא טמונה בו. להבדיל, מנהלים יצירתיים ואמיצים יכולים להבין שלמרות הקושי, יש במשבר הזדמנויות להתפתחות אישית וארגונית. המנהל יכול לגלות בעצמו ובארגונו צדדים ויכולות שלא באו לידי ביטוי קודם לכן, ודווקא כתוצאה מהמשבר ניתן למנפן.